Zasady działania Pogotowia Feministycznego
Część I. Warunki ubiegania się o wsparcie Pogotowia Feministycznego
1. Możecie skorzystać ze wsparcia Pogotowia Feministycznego, jeśli tworzycie:
- grupę nieformalną/ kolektyw złożony z co najmniej 3 osób,
- lub organizację pozarządową (np. stowarzyszenie, fundację),
która spełnia łącznie cztery warunki:
- czuje się częścią ruchu feministycznego,
- działa na rzecz praw kobiet i/lub osób queer, niebinarnych, interpłciowych, transpłciowych (grupa/organizacja jest tworzona i zarządzana w większości lub w pełni przez osoby nie cis męskie*),
- jest prowadzona przez kobiety i/lub osoby queer, niebinarne, interpłciowe lub transpłciowe,
- działa na rzecz osób mieszkających w Polsce.
*Osoba cispłciowa to osoba, której tożsamość płciowa jest zgodna z płcią oznaczoną przy urodzeniu (płcią metrykalną). FemFund wspiera inicjatywy prowadzone przez osoby nie cis męskie, ponieważ patriarchat dyskryminuje wszystkie osoby, które nie są społecznie rozpoznawane jako mężczyźni i nie mają przywileju, z którego korzystają cispłciowi mężczyźni.
2. Kierując się wartościami i priorytetami Funduszu, nie wspieramy grup/organizacji, które podważają prawa niektórych kobiet, dziewcząt i/lub praw osób queer, niebinarnych, interpłciowych i transpłciowych, ze względu na to kim są, pracę, którą wykonują lub ich pozycję w społeczeństwie.
Część II. Jakie inicjatywy wspiera Pogotowie Feministyczne?
Pogotowie Feministyczne wspiera pilne inicjatywy feministyczne. W naszym rozumieniu działanie jest pilne, jeśli:
- wynika z nowej, niespodziewanej sytuacji (może to być zarówno zagrożenie, jak i nieoczekiwana szansa na działanie),
- wymaga podjęcia szybko, w krótkim czasie, aby doprowadzić do jakiejś feministycznej zmiany (np. dotyczącej sytuacji konkretnego kolektywu/organizacji, grupy społecznej, która doświadcza opresji, całego społeczeństwa).
Część III. Jak działa Pogotowie Feministyczne – podstawowe informacje
1. Pogotowie Feministyczne działa w trybie ciągłym. Nie wyznaczamy konkretnych dat naboru wniosków, możecie składać je na bieżąco, kiedy jest taka potrzeba.
2. Po wyczerpaniu pieniędzy przeznaczonych na dany rok Pogotowie Feministyczne nie przyjmuje wniosków. Formularz będzie wtedy nieaktywny. Fundusz może jednak zwiększyć pulę środków przeznaczonych na dany okres.
3. W ramach Pogotowia Feministycznego możecie otrzymać wsparcie wysokości do 3000 zł.
4. Działania, na które otrzymacie grant, powinnyście przeprowadzić w ciągu 3 miesięcy od otrzymania pieniędzy.
Część IV. Złożenie wniosku
1. Aby skorzystać z pilnego grantu Pogotowia Feministycznego, złóżcie wniosek, w którym krótko opiszecie swój pomysł. Wniosek złóżcie przez formularz online.
2. Dbamy o dane, które przekazujecie nam przez formularz i które trafiają do naszej bazy. Jeśli jednak zależy wam na wysłaniu treści wniosku w szyfrowanej wiadomości e-mail, możecie pobrać wniosek w pliku tekstowym i wysłać go z użyciem naszego klucza PGP na adres granty@femfund.pl. Jeśli macie pytania związane z bezpieczeństwem przekazywania i przechowywania Waszych danych – skontaktujcie się z nami.
3. Wasza grupa/organizacja może złożyć dowolną liczbę wniosków w roku. Grant z Pogotowania Feministycznego możecie otrzymać nie więcej niż 2 razy w roku.
Część V. Rozpatrywanie wniosków
1. Wnioski rozpatrują członkinie Zespołu Funduszu Feministycznego. Bez konsultacji z Wami nie przekażemy informacji dotyczących Waszej grupy nikomu poza Zespołem czytającym wnioski.
2. Czas rozpatrzenia wniosku i podjęcia decyzji o przyznaniu grantu to maks. 7 dni roboczych, a czas przekazania pieniędzy na konto – maks. 14 dni roboczych od złożenia wniosku.
3. Po złożeniu wniosku w ciągu 3 dni roboczych otrzymacie potwierdzenie, czy Wasz wniosek dotarł, spełnia kryteria formalne i będzie rozpatrywany dalej.
4. Jeśli Wasz wniosek przejdzie wstępną weryfikację, zaprosimy Was na krótką rozmowę online z przedstawicielkami Zespołu FemFundu. Celem rozmowy jest lepsze zrozumienie działania, aby możliwe było podjęcie decyzji dot. przyznania grantu.
5. Na podstawie informacji, które zawarłyście we wniosku i przekazałyście nam w trakcie rozmowy, podejmiemy ostateczną decyzję o przyznaniu grantu. Dowiecie się o tym w ciągu 7 dni roboczych od złożenia wniosku.
6. Staramy się, by proces rozpatrywania wniosków był jak najkrótszy, ale nie zawsze będziemy w stanie podjąć decyzję przed zaplanowanym przez Was działaniem. Jeśli chcecie rozpocząć działanie natychmiast – nie możemy zagwarantować, ze Fundusz wesprze je finansowo, jednak – o ile otrzymacie grant – będziecie mogły wstecznie pokryć poniesione wydatki z kasy Pogotowia Feministycznego.
Część VI. Realizacja działania i podsumowanie
1. Możecie realizować działanie w ciągu 3 miesięcy od podjęcia decyzji o przyznaniu grantu.
2. Po przyznaniu grantu podpiszemy z Wami krótką i prostą umowę oraz przekażemy Wam pieniądze na konto.
3. Po zrealizowaniu działania poprosimy Was o przygotowanie podsumowania przeprowadzonych działań wraz z krótką informacją o wydatkach.
4. Publikujemy minimum informacji na temat grup, które otrzymują wsparcie Pogotowia Feministycznego: nazwę grupy, kwotę, zdjęcie, krótki opis działania. Oczywiście jeśli chcecie, to chętnie będziemy informowały o Waszym działaniu szerzej.
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
Administratorką Twoich danych osobowych podanych w zgłoszeniu jest Fundusz Feministyczny (Al. Solidarności 75 lok. 35, 00-090 Warszawa), reprezentowany przez zarząd, kontakt mailowy: kontakt@femfund.pl. Przetwarzamy Twoje dane w celu realizacji następujących działań Funduszu: konkursu grantowego (zbieranie i analiza zgłoszeń, wybór wniosków, które otrzymają dofinansowanie, ewaluacja), organizacja wydarzeń sieciujących, wspierających i edukacyjnych, a także w celach kontaktowym, sprawozdawczym i archiwizacyjnym. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit b. i f. RODO (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), tj. realizacja umowy między stronami oraz uzasadniony interes administratora, a także art. 9 ust. 2 lit. D RODO, tj. przetwarzania dokonuje się w ramach uprawnionej działalności prowadzonej z zachowaniem odpowiednich zabezpieczeń przez fundację, stowarzyszenie lub inny niezarobkowy podmiot o celach politycznych, światopoglądowych, religijnych lub związkowych, pod warunkiem że przetwarzanie dotyczy wyłącznie członków lub byłych członków tego podmiotu lub osób utrzymujących z nim stałe kontakty w związku z jego celami oraz że dane osobowe nie są ujawniane poza tym podmiotem bez zgody osób, których dane dotyczą.
Podanie ww. danych jest dobrowolne, ale konieczne do udziału w wydarzeniu lub konkursie grantowym.
Dane osobowe zawarte w zgłoszeniu będą przetwarzane przez 5 lat od zakończenia roku, w którym odbyło się wydarzenie lub konkurs grantowy.
Masz prawo do:
- żądania od Administratorki Danych Osobowych dostępu do swoich danych osobowych, otrzymania kopii Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
- wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, jeśli nie życzysz sobie, abyśmy przetwarzały Twoje dane w celach archiwizacyjnym i kontaktowym na postawie uzasadnionego interesu,
- w razie uznania, że dane są przetwarzane z naruszeniem prawa – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
Twoje dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy. Dane nie będą również przekazywane organizacjom międzynarodowym.
Prosimy o zapoznanie się z Polityką Prywatności, która jest dostępna na stronie https://femfund.pl/polityka-prywatnosci/.