Pomiń nawigację Przejdź do sekcji stopka"
zmień język
change language
kontakt@femfund.pl
wspieram@femfund.pl
granty@femfund.pl
531 715 904
736 060 436
kontakt@femfund.pl
wspieram@femfund.pl
granty@femfund.pl
531 715 904
736 060 436
ul. Wspólna 61/102
00-687 Warszawa
5272834934 0000714824 369316852
Logo Funduszu Feministycznego
Fundusz Feministyczny

Ruty Uwite


Łosie

Łemkowskie pieśniarki przywracają pamięć o najstarszych pieśniach kobiet

Ruty Uwite tworzy osiem dziewczyn i kobiet w różnym wieku, od 30 do 60 lat, z Beskidu Niskiego – z Łosi, Leszczyn, Ropek, Wysowej, Klimkówki, Kryga i Gorlic. “Część z nas należy do mniejszości etnicznej: Julia, Mariola, Hania są Łemkiniami, ale my wszystkie czujemy się związane z Łemkowszczyzną, poprzez miejsce w którym mieszkamy i poprzez to, co robimy”. Śpiewają najstarsze, zapomniane już łemkowskie pieśni kobiet. “Nie staramy się śpiewać ładnie, nie szkolimy głosów, spotykamy się w różnych miejscach: w naszych domach, instytucjach, i tam gdzie ktoś nas zaprosi”.

grupowe zdjęcie na tle stodoły

Potrzebujemy kobiecej więzi

Za pieniądze z minigrantu Ruty Uwite wydadzą płytę z najstarszymi łemkowskimi pieśniami kobiet spisanymi przez Oskara Kolberga oraz przez innych etnografów. Większość z zapisanych, łemkowskich pieśni, to pieśni kobiet i zapisy ich wewnętrznego świata: miłości, nienawiści, zazdrości, gniewu, niektóre pełne buntu, który mogły tylko wyśpiewać.“Mamy za sobą doświadczenie pierwszych wspólnych śpiewów i poszukiwań pieśni. Chcemy się rozwijać i podejmować nowe wyzwania. Potrzebujemy kobiecej więzi”.

Rozbawione kobiety w ludowych ubraniach, jedna z nich śpiewa.

Jednak samo wydanie płyty to nie wszystko. Dla całej grupy ważny jest wspólnie spędzany czas, rozmowy, tworząca się więź. “Mamy za sobą doświadczenie pierwszych wspólnych śpiewów i poszukiwań pieśni. Chcemy się rozwijać i podejmować nowe wyzwania. Potrzebujemy kobiecej więzi”.

grupa kobiet występuje na scenie, niektóre osoby są w ludowych kostiumach.

Kwota dotacji: 4315,00 zł

Zdjęcia: 1. Ruty Uwite, 2. Jakub Przewoźnik, 3. Jerzy Parfianowicz