Pomiń nawigację Przejdź do sekcji stopka"
Logo Funduszu Feministycznego
Fundusz Feministyczny

Zasady Grantów Mocy Funduszu Feministycznego

 

I. Dlaczego FemFund przyznaje Granty Mocy? Cele programu

Granty Mocy powstały z myślą o wzmocnieniu stabilności, niezależności i bezpieczeństwa instytucjonalnego organizacji i grup feministycznych. Są to elastyczne pieniądze, które Grantobiorczynie mogą wydać zgodnie ze swoimi potrzebami, na strategiczne, kluczowe działania – bez konieczności planowania odrębnych projektów.

 

II. Czy możemy złożyć wniosek? Warunki formalne Grantów Mocy

Możecie starać się o otrzymanie Grantu Mocy, jeśli jesteście:

  • organizacją pozarządową (np. stowarzyszeniem, fundacją)
  • grupą nieformalną lub kolektywem złożonym z co najmniej 3 osób, korzystającym z osobowości prawnej organizacji pozarządowej, która formalnie przyjmie grant,

oraz spełniacie łącznie wszystkie poniższe warunki:

  1. prowadzicie feministyczne działania na rzecz praw kobiet i/lub praw osób queer, osób niebinarnych, osób interpłciowych, osób transpłciowych,
  2. Wasza grupa/organizacja jest prowadzona przez kobiety i/lub osoby queer, niebinarne, interpłciowe, transpłciowe (tzn. organizacja lub grupa jest tworzona i zarządzana w większości lub całkowicie przez osoby nie cis męskie*),
  3. postrzegacie siebie i swoje działania jako feministyczne,
  4. prowadzicie stałe działania, macie jasną wizję długofalowej zmiany oraz rozwoju organizacji,
  5. macie kompetencje, zasoby i procedury umożliwiające rzetelne zarządzanie Grantem Mocy,
  6. działacie w Polsce i odpowiadacie na potrzeby kobiet i ww. osób mieszkających w Polsce.

*Osoba cispłciowa to osoba, której tożsamość płciowa jest zgodna z płcią przypisaną po urodzeniu. FemFund wspiera inicjatywy prowadzone przez osoby nie cis męskie, ponieważ patriarchat dyskryminuje wszystkie osoby, które nie są społecznie rozpoznawane jako mężczyźni i nie mają przywileju, z którego korzystają cispłciowi mężczyźni.

 

III. Jak wygląda proces przyznawania Grantów Mocy?

1. Zespół FemFundu czyta wszystkie złożone wnioski i sprawdza, czy Wy oraz inne grupy/organizacje spełniacie warunki formalne programu.

2. Kierując się priorytetami Funduszu i Grantów Mocy opisanymi w części IV, wybieramy maksymalnie 15 grup/organizacji, które trafią do drugiego etapu – partycypacyjnego wyboru grantów przez Wnioskodawczynie.

3. Jeśli znajdziecie się w drugim etapie, poprosimy Was o wskazanie 5 spośród maksymalnie 15 wniosków, które Waszym zdaniem powinny otrzymać grant. Dodatkowo poprosimy Was o przyznanie im punktów od 5 do 1 oraz o uzasadnienie tej decyzji. Nie możecie zagłosować na swoją organizację/grupę.

4. Na podstawie Waszych wyborów powstanie lista rankingowa. 5 grup/organizacji, które będą mieć największą liczbę punktów, otrzyma Grant Mocy.

5. Po zapoznaniu się z Waszymi wyborami przyznamy dodatkowo 1 grant strategiczny. W jego wyborze będziemy kierować się priorytetami Funduszu i Grantów Mocy.

6. Jeśli grupy/organizacje uzyskają w drugim etapie taką samą liczbę punktów, podejmiemy decyzję o tym, która z nich otrzyma grant, kierując się priorytetami Funduszu i Grantów Mocy.

7. Jeśli przejdziecie do drugiego etapu wyboru, ale nie weźmiecie w nim udziału lub wyślecie swoje wybory po terminie, oznacza to, że rezygnujecie z udziału w tej edycji Grantów Mocy i z możliwości otrzymania grantu.

8. Po zakończeniu procesu podejmowania decyzji ogłosimy listę Grantobiorczyń i uzasadnienie przyznania grantu strategicznego. Wszystkim Wnioskodawczyniom z drugiego etapu wyślemy również informację zwrotną – uzasadnienia wyborów innych Wnioskodawczyń (w wersji zanonimizowanej).

 

IV. Priorytety Funduszu Feministycznego i programu Grantów Mocy

W ramach Grantów Mocy zależy nam na wspieraniu przede wszystkim grup i organizacji, które:

  • skupiają się na kobietach i osobach nie cis męskich, które z różnych względów są szczególnie narażone na dyskryminację i przemoc (np. kobiety z niepełnosprawnościami, kobiety z doświadczeniem uchodźczym, kobiety nieheteroseksualne, młode kobiety, kobiety mieszkające na wsi i w mniejszych miejscowościach, kobiety wykluczone ekonomicznie, osoby niebinarne, osoby interpłciowe, osoby transpłciowe);
  • działają we własnym imieniu lub realnie angażują w podejmowanie decyzji osoby z grup, na rzecz których działają;
  • rozwijają lokalny feminizm poza największymi ośrodkami miejskimi;
  • w swoich codziennych praktykach kierują się feministycznymi wartościami, w tym: działają niehierarchicznie, podejmują decyzje kolektywnie, dbają o dobrostan zespołu i osób współpracujących;
  • dążą do feministycznej zmiany, która uderza w głębokie i systemowe źródła nierówności i opresji, a nie wyłącznie w ich przejawy;
  • ze względu na feministyczny charakter swojej działalności mają trudności w pozyskiwaniu środków z innych źródeł.

Aby złożyć wniosek o grant nie trzeba koniecznie wpisywać się we wszystkie priorytety. Są one jednak dla nas ważne w pierwszym etapie wyboru wniosków przez zespół FemFundu, a także przy podejmowaniu decyzji o grancie strategicznym.

 

V. Składanie wniosków

1. Wniosek o grant możecie złożyć wyłącznie przez formularz online. Jeśli potrzebujecie w tym wsparcia tłumaczki, Fundusz może opłacić związane z tym koszty. W takim przypadku prosimy o kontakt: granty@femfund.pl.

2. Wzór wniosku o grant jest dostępny w zakładce Grantów Mocy. Zachęcamy Was do wcześniejszego przygotowania wniosku w pliku tekstowym, a następnie skopiowania ostatecznej wersji do formularza online. Jednym z elementów wniosku jest obowiązkowa ankieta, która służy nam tylko do celów statystycznych.

3. Możecie złożyć tylko jeden wniosek w danej edycji programu.

4. Jeśli jesteście grupą nieformalną, to w momencie składania wniosku prosimy Was o podanie nazwy organizacji, która użyczy Wam osobowości prawnej i formalnie przyjmie grant.

5. Możecie ubiegać się o grant wysokości 80 tys. zł.

6. Składając wniosek poprzez stronę www.femfund.pl:

  • wyrażacie zgodę na udostępnienie treści wniosku innym grupom i organizacjom w drugim etapie procesu wyboru Grantów Mocy;
  • zobowiązujecie się do udziału w wyborze innych wniosków i do zachowania poufności, tj. nieudostępniania informacji zawartych we wnioskach osobom spoza Waszej grupy/organizacji, a także usunięcia wniosków po zakończeniu procesu wyboru grantów.
  • wyrażacie zgodę na udostępnienie treści uzasadnienia Waszej decyzji innym grupom w postaci zanonimizowanej.

7. Nie przekazujemy nikomu danych osób kontaktowych, które wskazujecie we wniosku. Pamiętajcie o tym, że w drugim etapie wnioski przekazywane są innym grupom/organizacjom do lektury, dlatego jeśli dzielicie się danymi wrażliwymi (np. informacją o nazwisku, tożsamości płciowej czy pochodzeniu), to róbcie to tylko w takim stopniu, jaki jest dla osób komfortowy.

8. W razie wątpliwości możemy jako zespół FemFundu zwrócić się do Was i upewnić się, kto tworzy Waszą grupę/organizację i jak działacie. W uzasadnionych, wyjątkowych przypadkach (np. jeśli informacje podane we wniosku nie są zgodne z prawdą) możemy cofnąć decyzję o przyznaniu grantu (dotyczy to zarówno grantu strategicznego, jak i grantów przyznanych przez inne grupy i organizacje).

 

VI. Wydatkowanie grantu

1. Przed podpisaniem umowy poprosimy Was o przygotowanie roboczego planu działań i budżetu na następny rok.

2. Możecie wydawać pieniądze z Grantu Mocy od 1 stycznia do 10 grudnia.

3. Prosimy Was o dokumentowanie wydatków z grantu oraz o przechowywanie dokumentów księgowych przez 5 lat od daty złożenia podsumowania końcowego.

4. Jeśli jesteście grupą nieformalną i – by formalnie przyjąć grant – korzystacie z osobowości prawnej organizacji pozarządowej, możecie przeznaczyć część pieniędzy na obsługę administracyjną grantu przez tę organizację.

5. Staramy się być w bieżącym kontakcie z grupami i organizacjami, które otrzymały Grant Mocy, co wiąże się m.in. z odwiedzinami oraz dokumentowaniem Waszej pracy (np. przez tekst, fotografie, film), jeśli wyrazicie na to zgodę.

6. Przed uruchomieniem kolejnej edycji Grantów Mocy zaprosimy Was do udziału w rozmowie ewaluacyjnej we wrześniu następnego roku.

7. Po rozmowach ewaluacyjnych zaprosimy część Grantobiorczyń do złożenia wniosku o przedłużenie współpracy z FemFundem na kolejny rok. Maksymalny okres przedłużenia współpracy po Grancie Mocy wynosi 3 lata.

8. Po zrealizowaniu grantu poprosimy Was o przygotowanie podsumowania końcowego wraz z opisem wydatków.

9. Zachęcamy Was do udostępniania na wolnych licencjach treści i innych materiałów wytwarzanych w ramach grantów. Więcej informacji o wolnych licencjach znajdziecie na: https://creativecommons.pl/poznajlicencje-creativecommons/

 

Harmonogram edycji 2024/2025

  • 1 – 15 października 
(do godz. 12.00): składanie wniosków (formularz online),
  • 16 października – 8 listopada: I etap: lektura wniosków przez zespół Funduszu i wybór maks. 15 wniosków, które przejdą do II etapu,
  • 12 listopada: ogłoszenie wyników I etapu – listy 15 organizacji/grup, które wpisują się w priorytety,
  • 12 listopada – 25 listopada: II etap: lektura i wybór wniosków przez Wnioskodawczynie,
  • 29 listopada: ogłoszenie wyników Grantów Mocy,
  • grudzień-styczeń: podpisywanie umów i przekazanie grantów.

 

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
Składając wniosek, akceptujesz Zasady Grantów Mocy.
Administratorką Twoich danych osobowych podanych w zgłoszeniu jest Fundusz Feministyczny (Aleja „Solidarności” 75/35, 00-090 Warszawa), reprezentowany przez członkinie zarządu, kontakt mailowy: granty@femfund.pl.
Przetwarzamy Twoje dane w celu realizacji następujących działań Funduszu: konkursu grantowego (zbieranie i analiza zgłoszeń, wybór wniosków, które otrzymają dofinansowanie, ewaluacja), organizacja wydarzeń sieciujących, wspierających i edukacyjnych, a także w celach kontaktowym, sprawozdawczym i archiwizacyjnym. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit b. i f. RODO (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), tj. realizacja umowy między stronami oraz uzasadniony interes administratora, a także art. 9 ust. 2 lit. D RODO, tj. przetwarzania dokonuje się w ramach uprawnionej działalności prowadzonej z zachowaniem odpowiednich zabezpieczeń przez fundację, stowarzyszenie lub inny niezarobkowy podmiot o celach politycznych, światopoglądowych, religijnych lub związkowych, pod warunkiem że przetwarzanie dotyczy wyłącznie członków lub byłych członków tego podmiotu lub osób utrzymujących z nim stałe kontakty w związku z jego celami oraz że dane osobowe nie są ujawniane poza tym podmiotem bez zgody osób, których dane dotyczą.
Podanie ww. danych jest dobrowolne, ale konieczne do udziału w wydarzeniu lub konkursie grantowym.
Dane osobowe zawarte w zgłoszeniu będą przetwarzane przez 5 lat od zakończenia roku, w którym odbyło się wydarzenie lub konkurs grantowy.
Masz prawo do:
– żądania od Administratorki Danych Osobowych dostępu do swoich danych osobowych, otrzymania kopii Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
– wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, jeśli nie życzysz sobie, abyśmy przetwarzały Twoje dane w celach archiwizacyjnym i kontaktowym na postawie uzasadnionego interesu,
– w razie uznania, że dane są przetwarzane z naruszeniem prawa – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
Twoje dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy. Dane nie będą również przekazywane organizacjom międzynarodowym.
Prosimy o zapoznanie się z Polityką Prywatności, która jest dostępna na stronie femfund.pl/polityka-prywatnosci/
Chcę otrzymywać od Funduszu istotne informacje, w tym fundraisingowe i akceptuję Regulamin list kontaktowych.
Twoje dane osobowe przetwarza Fundusz Feministyczny zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L nr 119, str. 1) w celu przekazywania wiadomości o bieżącej działalności Funduszu. Więcej informacji na temat ochrony danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do zamówienia wysyłki wiadomości.